لاغر تصویر بازیگر سرگرمی شیلا خداداد

لاغر: تصویر بازیگر سرگرمی شیلا خداداد صفحه شخصی شیلا خداداد سرگرمی چه خبر از کجا ؟ در حاشیه

گت بلاگز اخبار پزشکی هورمون هایی که بر میزان چاقی و لاغری شما تاثیر می گذارند

تا حالا براتون جالب بوده که بدونید بدنتون چطوری اشتها و وزن رو کنترل میکنه؟ اصلا بدن آدم چطوری میفهمه کی باید غذا بخوره و کی دست از خوردن بکشه؟

هورمون هایی که بر میزان چاقی و لاغری شما تاثیر می گذارند

هورمون هایی که بر میزان چاقی و لاغری شما تاثیر می گذارند

عبارات مهم : احساس

تا حالا براتون جالب بوده که بدونید بدنتون چطوری اشتها و وزن رو کنترل میکنه؟ اصلا بدن آدم چطوری میفهمه کی باید غذا بخوره و کی دست از خوردن بکشه؟

به گزارش گروه تحریریه سایت، پاسخ این سوال، تصویر العمل هایی شیمیایی پیچیده ای است که بین مغز، سیستم عصبی، هورمون ها و سلول های چربی اتفاق میفته.

هورمون هایی که بر میزان چاقی و لاغری شما تاثیر می گذارند

تا حالا براتون جالب بوده که بدونید بدنتون چطوری اشتها و وزن رو کنترل میکنه؟ اصلا بدن آدم چطوری میفهمه کی باید غذا بخوره و کی دست از خوردن بکشه؟ پاسخ این سوال، تصویر العمل هایی شیمیایی پیچیده ای است که بین مغز، سیستم عصبی، هورمون ها و سلول های چربی اتفاق میفته.

کلید مهم جهت داشتن اشتهای سالم و وزن متوازن اینه که همه این اجزا بتونن به خوبی با همدیگه ارتباط برقرار کنن. به محض اینکه ارتباط بین این اجزا خراب بشه، امکان اینکه هر لحظه حس گرسنگی داشته باشید یا هوس خوراکی های متفاوت (مخصوصا شیرینی و کربوهیدرات) بکنید خیلی زیاد میشه. اینجاست که حس میکنید وزن بدنتون کامل از کنترل شما خارج شده است و کاری از دستتون برنمیاد. توی این مطلب میخوایم با هورمون هایی که پیغام رسان های بدن هستند آشنا بشیم و ببینیم چطوری میتونید هورمون ها، اشتها و وزن بدنمون رو توی مشت خودمون بگیریم.

تا حالا براتون جالب بوده که بدونید بدنتون چطوری اشتها و وزن رو کنترل میکنه؟ اصلا بدن آدم چطوری میفهمه کی باید غذا بخوره و کی دست از خوردن بکشه؟

کورتیزول – هورمون استرس:

اصلی ترین هورمون استرس بدن کورتیزول است که به محض اینکه تحت نگرانی قرار میگیرید به داخل خون شما ترشح شده است و احساس گرسنگی بهتون القا میکنه (معمولا هوس جهت شکر، نمک و چربی جات!)، متابولیسم رو کند میکنه و در نتیجه به وزنتون اضافه میشه.

کورتیزول بیش از حد درون خون میتونه به مرور وقت منجر به مقاومت انسولین، از دست رفتن ماهیچه ها، زیاد کردن چربی شکم، اوج رفتن کلسترول و فشار خون اوج بشه! اینها فقط چند تا از پیامدهای کورتیزول بیش از حد هست.

نشانه های عدم توازن: هوس های مکرر جهت شکر و نمک، اعتیاد به خوردن، کندی در شروع روز به وقت صبحگاهی، داشتن خواب ناپیوسته، اضطراب، سردرد یا احساس خستگی بعد از ظهر، سرگیجه هنگام ایستادن، دشواری در از دست دادن وزن.

هورمون هایی که بر میزان چاقی و لاغری شما تاثیر می گذارند

چطوری میزان کورتیزول رو کم کنیم؟

کافئین رو کنار بگذارید. به جای نوشیدن قهوه، چای سبز رو جایگزین کنید و بعد خودتون رو به دمنوش های طبیعی بدون کافئین عادت بدین.

تا حالا براتون جالب بوده که بدونید بدنتون چطوری اشتها و وزن رو کنترل میکنه؟ اصلا بدن آدم چطوری میفهمه کی باید غذا بخوره و کی دست از خوردن بکشه؟

میزان استرس خودتون رو با روش هایی مثل نیایش، مدیتیشن، یوگا، حرکت، تنفس عمیق و خواب خوب تا جایی که میتونید کم کردن بدین.

وعده های غذایی متوازن بخورید، یعنی مشمول بر پروتئین، چربی های سالم، فیبر و سبزیجات کم نشاسته باشه.

هورمون هایی که بر میزان چاقی و لاغری شما تاثیر می گذارند

گیاهان ضد استرس مثل جینسینگ جهت کم کردن استرس مصرف کنید.

انسولین – هورمون ذخیره چربی:

انسولین هورمونی است که به سلول های بدنتون کمک میکنه شکر (گلوکز) جذب کنند تا انرژی یا ذخیره انرژی بیشتری داشته باشند. هنگامی که وعده غذایی میل میکنید که دارای کربوهیدرات یا شکر هست، گلوکوز باعث آزاد شدن انسولین درون خون شما میشه.

اگه بیش از اندازه نشاسته یا شکر مصرف کنید، مقدار انسولینی که درون خونتون آزاد میشود هم بیش از اندازه خواهد بود و باعث میشود که سلول هاتون نسبت به این هورمون بی حس بشن. در نتیجه، قند خونتون خیلی میتونه اوج و پایین بشه و چربی زیادی دور شکمتون ذخیره میشه.

نشانه های عدم توازن: هوس کردن شکر، اینکه خوردن شیرینی هوس های شکری رو برطرف نمیکنه، احساس “گرسنگی”، اگه یه وعده غذا نخورید احساس سرگیجه میکنید، احساس خستگی بعد از وعده غذایی، بی قراری، حافظه ضعیف، تشنگی و اشتهای زیاد کردن یافته، دشواری در از دست دادن وزن.

شکر، کربوهیدرات های تصفیه شده است و شیرین کننده های مصنوعی رو کنار بگذارید.

چربی های سالم رو به رژیم غذاییتون وارد کنید، مثل آواکادو و امگا-3 ها

قبل از خوردن غذاهایی که کربوهیدرات زیادی دارن، 2 قاشق سرکه سیب خام رقیق شده است با یک لیوان آب بنوشید.

مکمل های منیزم مصرف کنید، آیا که به تثبیت قند خون کمک می کنه.

به طور مرتب ورزش کنید.

لپتین – هورمون سرکوب اشتها:

لپتین هورمونی است که به وسیله سلول های چربی بدن تولید میشود و تنظیم کننده احساس سیری هست. کار مهم این هورمون اینه که به مغزتون دستور بده تا از ذخیره سلول های چربی جهت انرژی بدن استفاده کنه. هر چقدر لپتین بیشتری در خونتون جریان داشته باشه، کمتر احساس گرسنگی خواهید کرد. تحقیقات نشون داده آدمهایی که اضافه وزن دارن، دارای سطح بالایی از لپتین در خونشون هستند. علت این عنوان مقاومت لپتین هست، یعنی مغز لپتین رو تشخیص نداده و نمیدونه چه زمانی سیر شده است و باید دست از غذا خوردن بکشه. از طرف دیگه، بدن حس میکنه که هنوز خیلی گرسنه است و این باعث میشود شما زیاد بخورید و چربی بیشتری ذخیره کنید.

نشانه های عدم توازن: اضافه وزن، هوس کردن و گرسنگی مداوم، هوس کردن هله هوله در طول روز، احساس عدم رضایت بعد از خوردن یک وعده غذایی، دشواری در از دست دادن وزن

چطوری حساسیت لپتینی رو اصلاح ببخشیم؟

از غذاهای التهاب آور مثل شکر، گلوتن، لبنیات، و چربی های ترانس پرهیز کنید.

رژیم غذایی ضدالتهابی مشمول بر مقدار زیادی سبزیجات، ماهی های چرب و غیره داشته باشید.

آروم آروم هله هوله خوردن رو کنار گذاشته و به سمت خوردن 3 وعده غذایی در طول روز پیش برید.

به طور مرتب ورزش کنید.

در طول شب حداقل 12 ساعت چیزی نخورید.

گرلین – هورمون گرسنگی:

گرلین هورمونی است که هنگامی که شکمتون خالیه ترشح میشه، تا به مغز فرمان بده که به خوراکی نیاز داره. معمولا به هنگام گرسنگی گرلین زیاد، و بعد از غذا خوردن کم میشه. ولی جهت بعضی از افرادی که اضافه وزن دارن، میزان گرلین بعد از خوردن غذا کمی دیرتر پایین میاد و این باعث میشود که بیش از اندازه ای که باید غذا بخورند.

چطوری میزان گرلین رو منظم نگه داریم؟

شکر و به خصوص فروکتوز رو از رژیمتون از بین بردن کنید. (فرکتوز در مواد غلیظ مثل سیروپ ها، عسل، آبمیوه ها و میوه هایی مثل موز و انبه پیدا میشود که نباید مصرف کنید)

وعده های غذایی متوازن مشمول بر پروتئین، چربی های سالم و فیبر سبزیجاتی زیاد میل کنید.

به خواب خوب اولویت بدین. (وقتی بی خواب هستید میزان گرلین اوج میمونه بهتون احساس گرسنگی میده)

آدیپونکتین – هورمون چربی سوز

آدیپونکتین هورمونی است که به وسیله سلول های چربی ترشح میشود تا درجه گلوکوز بدن و اسیدهای چرب رو تنظیم بکنه. این هورمون نقش حیاتی در سوختن چربی ها بازی می کنه. هر چقدر آدیپونکتین زیاد داشته باشید، چربی بیشتری میسوزونید.

چطوری سطح آدیپونکتین بدن رو زیاد کنیم؟

غذاهایی بخورید که منیزیم زیادی دارن، مثل سبزیجات با برگ سبز تیره، پسته، آواکادو، ماهی و شکلات تلخ

حداقل به مدت 12 ساعت در طول شب هیچ چیزی نخورید.

به طور مرتب ورزش کنید.

استروژن

استروژن مهم ترین هورمون جنسی خانمانه است که در دستگاه تولید مثل خانمانه دخالت داره. داشتن استروژن بیش از حد به نسبت تستسرون (هورمون مردانه) میتونه از دست دادن وزن رو جهت زن ها سخت کنه.

علائم عدم توازن: احساس سنگینی و پف کردن، حساسیت سینه، پریود های سنگین، عوض شدن خلق و خوی، میگرن، بی خوابی، نگرانی و دشواری در از دست دادن وزن

چطوری سطح استرژن رو پایین بیاریم؟

مقدار زیادی فیبر سبزیجاتی مصرف کنید (فیبر با استروژن متابولیز شده است پیوند میخوره و اون رو از بدن خارج می کنه)

سبزیجات گل دار مثل کلم، گل کلم، بروکلی و کلم بروکسل مصرف کنید.

به طور مرتب ورزش کنید.

تیروئید

ملکه همه هورمون های شما تیروئید است آیا که تشخیص کارکرد همه سلول های بدن شما دست اونه. خلق و خوی شما، میزان انرژی، گوارش، سوخت و ساز، میل جنسی، مو و پوست همگی به توازن هورمون های تیروئید شما بستگی دارن. کسانی که تیروئید کم کار دارند سوخت و ساز آهسته تری دارند که میتونه منجر به اضافه وزن یا دشواری در از دست دادن وزن بشه.

علائم عدم توازن: احساس خستگی، دست و پای سرد، اضافه وزن، یبوست، ریختن یک سوم بیرونی ابروها، ریزش مو، خشکی پوست، افسردگی، نگرانی، سردردهای صبحگاهی، دشواری در از دست دادن وزن

برای تیروئید چکار کنیم؟

مولتی ویتامین با کیفیت حاوی روی، سلنیوم، آهن، ویتامین ب، ویتامین دی و آ مصرف کنید.

سبزیجات دریایی مصرف کنید که سرشار از ید طبیعی هستند.

گلوتن رو از غذاهاتون از بین بردن کنید.

به اندازه کافی بخوابید.

سعی کنید درمان اساسی عدم توازن تیروئیدتون رو به کمک یک دکتر متخصص پیگیری کنید.

واژه های کلیدی: احساس | هورمون | گرسنگی | گرسنگی | خوردن شیر | خوردن غذا | غذا خوردن | هورمون ها | رژیم غذایی | وعده غذایی | رژیم غذایی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz